29.08.2018

I Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych rozpocznie się w niedzielę

Plakat I Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych. Źródło: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina Plakat I Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych. Źródło: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina

Kevin Kenner i Szymon Nehring wezmą udział w koncercie inaugurującym I Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych. Koncert odbędzie się w niedzielę w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Członek jury pianista Janusz Olejniczak powiedział PAP, że konkurs jest wymarzoną i zrealizowaną po wielu latach starań ideą Stanisława Leszczyńskiego, zastępcy dyrektora Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina (NIFC).

Jak podają organizatorzy "jednym z głównych założeń programowych konkursu jest popularyzacja wykonawstwa na instrumentach z epoki". Podkreślają, że "zbliżenie do oryginalnej barwy i mechaniki instrumentów, jakimi dysponował kompozytor, pozwala uchwycić niepowtarzalną specyfikę muzyki Chopina, z jej unikatową artykulacją i harmoniką, w dużej mierze zatracaną w interpretacjach na instrumentach współczesnych".

W pierwszym i drugim etapie muzycy wykonają recitale solowe, podczas których zagrają dzieła Chopina, wybrane utwory Jana Sebastiana Bacha, oraz polonezy polskich kompozytorów pierwszej połowy XIX w. W trzecim etapie sześciu finalistów wykona wybrane przez siebie utwory Chopina z towarzyszeniem Orkiestry XVIII Wieku. Zwycięzcy poza nagrodami pieniężnymi zagrają z Orkiestrą XVIII Wieku. Otrzymają również propozycje nagrań.

Uczestniczący w konkursie pianiści będą mieli do dyspozycji fortepiany historyczne z kolekcji NIFC m.in. Erard z 1838r., Pleyel z 1846 r. oraz Broadwood z 1843 r. Olejniczak wyjaśnił, że fortepiany dostępne na konkursie były "w obiegu salonowym i koncertowym" za czasów Chopina.

Olejniczak zauważył, że na fortepianach z czasów romantyzmu nie można grać za głośno bo "słychać stukot młotków i całą mechanikę". "Można zagrać wszystko, ale w innych proporcjach, co wymaga specjalnej delikatności i wrażliwości od pianisty" - powiedział.

Wybór fortepianu, na którym zagrają podczas konkursu jest sporą trudnością dla młodych pianistów (w konkursie startują osoby, w wieku od 18 do 35 roku życia). "Fortepiany różnią się od siebie dźwiękiem, mechaniką i techniką grania, więc każda produkcja indywidualno-artystyczna będzie też przedstawieniem instrumentu" - mówił Olejniczak.

W skład jury wchodzą również pianiści: Claire Chevallier, Nikolai Demidenko, Nelson Goerner, Tobias Koch, Alexei Lubimov, Ewa Pobłocka, Dang Thai Son, Andreas Staier, Wojciech Świtała.

W niedzielnym koncercie inaugurującym Kevin Kenner i Szymon Nehring wystąpią z towarzyszeniem Orkiestry XVIII wieku pod dyrekcją Grzegorza Nowaka. Wykonają "A la recherche de la symphonie perdue" Pawła Szymańskiego oraz Koncert fortepianowy f-moll op. 21 i Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina.

W poniedziałek w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego odbędzie się kolejny koncert. Te same utwory na historycznych fortepianach, również z towarzyszeniem orkiestry XVIII wieku, zagrają Janusz Olejniczak i Nikolai Demidenko.

Konkurs zorganizowany został - z okazji stulecia odzyskania niepodległości - przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina we współpracy z Telewizją Polską i Polskim Radiem. Kolejne edycje będą odbywać się co pięć lat.

Koncert laureatów zaplanowano na 14 września.(PAP)

autor: Olga Łozińska

oloz/ pat/

Copyright

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.